اگر ایده ای برای کسب و کار، فعالیت آموزشی، فعالیت خدماتی، کارآفرینی ، امور عام المنفعه، خدمات فرهنگی، خیریه و یا هر موضوع دیگری در سر دارید، ولی فکر می کنید بودجه و حمایت مالی یا معنوی لازم را در اختیار ندارید، احتمالا به این فکر خواهید کرد که “کاش یک حامی داشتم و می توانستم ایده و طرح خودم را عملی کنم”.

خوب این فرصت توسط سایت دونیت به شما داده می شود که برای ایده ها و طرح های خود حمایت مالی یا معنوی دریافت کنید. اینکار با زیرساخت های موجود سایت دونیت، و فراهم کردن یک محیط قابل اعتماد برای حامیان انجام می گیرد، بدون اینکه شما مجبور به فروش ایده ی خود باشید.

دونیت جذب حمایت مالی

بهترین راه برای درک مفهوم و کارکرد دونیت، بررسی و تفسیر دقیق و کلمه به کلمه عبارت زیر می باشد:

«دونیت اولین پلتفرم دونیشن در وب فارسی است»

اولین:

این سایت اولین و تنها (فعلاً) وب سایتی است که در “وب فارسی” بطور رسمی و تخصصی به “دونیشن” و جذب آن پرداخته است. البته وب سایت های فراوانی در وب فارسی وجود دارند که از طریق دونیشن (یا همان دریافت حمایت) به کسب درآمد می پردازند، اما هیچ یک از آنها ابزاری عمومی برای جذب این حمایت ها نبوده و تنها برای نگهداری همان سایت و یا با هدف کمک به یک کمپین مشخص، حمایت ها را جمع آوری می کنند.

پلتفرم:

کلمه پلتفرم (Platform) به معنای لغوی “سکو – سطح” و معنای محاوری ای “بستر و زمینه” می باشد. منظور این گفته آنست که دونیت، بستر جذب حمایت های مالی و معنوی را فراهم کرده است. به زبان ساده تر، دونیت، ابزار لازم برای دریافت حمایت مالی و معنوی را در اختیار عموم می گذارد تا هر فرد بتواند از آنها استفاده کرده و نسبت به جذب حمایت اقدام نماید.

در واقع دونیت ابزاری است برای قدردانی از افرادی که برای ما سودمندند و یا از نگاهی دیگر،حمایت از افرادی که به پشتیبانی ما نیاز دارند.

دونیشن:

دونیشن (Donation)، (اسم مصدر از Donate) در زبان انگلیسی به معنای حمایت، پشتیبانی و پرداخت مبلغی به عنوان حمایت از فرد، گروه و یا یک جنبش می باشد.

Donation یک هدیه (کمک) توسط اشخاص حقیقی و یا حقوقی است که به طور معمول برای اهداف خیریه و یه به نفع یک گروه و جمعیت خاص اهدا می شود. این کمک ممکن است به اشکال مختلف مالی (مانند پرداخت پول نقد، خدمات رایگان) و یا معنوی (گسترش یک هدف، تلاش برای تحقق یک هدف و …) باشد. کمک های مالی بدون انتظار بازگشت کمک، انجام می شود. این عدم وجود انتظار برای بازگشت و جبران کمک، بدان معنی است که حامی، از پیش بر این موضوع آگاهی دارد که ممکن است در ازای حمایتی که انجام می دهد، محصول و یا خدمات مشخصی را دریافت نکند. بلکه هدف وی، تنهاکمک به پیشرفت و یا رسیدن به هدف خاصی از سوی پذیرنده کمک می باشد.

وب فارسی:

منظور از وب فارسی، کلیه وب سایت های فارسی زبان در دنیای پهناور اینترنت است. دونیت اولین ابزاری است که در وب فارسی و با هدف جذب حمایت برای عموم کاربران خود تلاش می کند.

امــّـــا…

افرادی که از طریق دونیت، حمایت جذب می کنند، الزاماً نمی بایست از دیدگاه مالی، در شرایط تنگدستی باشند، چرا که هرکسی با توجه به منفعت و سودی که به اطرافیان خود می رساند و یا با توجه به استعداد و توانایی خود می تواند از حمایت های داوطلبانه مخاطبین خود بهره مند شود.

هم عضویت و هم پرداخت حمایت از طریق دونیت، شرکت در یک معامله برد برد (Win-Win) است. معامله ای که در آن فروشنده، به دنبال کسب درآمد نیست، بلکه تنها با هدف ارضاء امیال درونی خود نسبت به ارائه خدمات اقدام می کند. از طرف دیگر نیز، خریدار با توجه به میزان سودمندی خدماتی که دریافت کرده است، در صورت تمایل می تواند با پرداخت مبلغی دلخواه، از فروشنده تشکر و قدردانی کند.

فرهنگ دونیت

 

با توجه به آنچه گفته شد می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که دونیت، یک سرویس دهنده است که ابزار لازم را در اختیار کاربران خود می گذارد تا ایشان بتوانند از طریق این ابزار نسبت به دریافت حمایت مالی و معنوی از مخاطبین خود اقدام کنند. البته دونیت به روش های دیگری نیز از کاربران خود حمایت می کند که از آنها می توان به فروش محصولات کاربران خود در فروشگاه دونیت، اطلاع رسانی و حمایت برنامه های مختلف فرهنگی و هنری، راه اندازی بازارچه های خیریه و … اشاره کرد.

در ادامه یک اینفوگرافیک  درباره “سه متد رایج برای جمع سپاری”  را می بینید:

جمع سپاری دونیت(برای مشاهده در اندازه واقعی، روی تصویر کلیک کنید.)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.